Dirck van Herlaer

Presentator / Ludieke invulling kopersavond

Visual branding toegepast in opdracht van:

Bouwbedrijf Van der Heijden / LiRe Holding Uitvoeringsdatum 19 december 2016

Deze opdracht kwam voort uit een eerdere opdracht voor deze klant. In dezelfde stijl werd in mei 2016 door ‘Dirck van Herlaer’ de bouw van de nieuwe woonwijk aangekondigd bij burgemeester Pommer van Sint-Michielsgestel. Om Dirck in het juiste tijdsbeeld te zetten, heb ik naast het regelen van 2 paardacteurs, ook Dirck in een middeleeuws kostuum gehesen. Met deze aankondiging: ‘Comt dat sien, comt dat horen’, werd mede door de pers een groot publiek bereikt waardoor de verkoop van de huizen een versnelling kreeg. Zie https://youtu.be/k4Boss8EKGU

Vraagstelling klant: ‘we zoeken een manier om de gasten van de kopersavond op een ludieke manier welkom te heten, te informeren over de totale wijk Heeren van Herlaer te Sint-Michielsgestel, te informeren over de stand van zaken van de bouwvorderingen en de gasten kennis te laten maken met hun nieuwe buren.’

Als zo’n uitdaging aan mij voorgelegd wordt, dan begin ik meteen van alles te bedenken. Hoe leuk zou het zijn als…. Kunnen we bv. ………. Dit geeft een goed gevoel bij de klant. Hij wordt bevestigd in zijn gedachte om dit aan mij te vragen.

Mijn grootste beweegreden om dit soort vragen in te vullen is dat ik vragenstellers graag wil helpen bij communicatiezaken die buiten hun corebusiness liggen. Zij zijn heel goed in hun vak maar zitten ‘vast’ in hun eigen kaders. Door anders en creatief te denken maak ik graag voor hen het verschil.

De projectleider was in het begin heel erg zoekende naar de juiste vorm. Voor haar was dit de eerste keer dat ze zoiets organiseerde. In het overleg heb ik toen een aantal ideeën en mogelijkheden naar voren gebracht. Tijdens dat gesprek zag ik een zucht van verlichting en glimlach bij haar, het vertrouwen steeg nog verder.

Tijdens de conceptfase hebben de klant en ik de kaders bepaald en de globale invulling bedacht. De vormgeving van de presentatie, een draaiboek met time-schedule, bepaald wat het resultaat moest zijn.

In de creatiefase schreef ik een speciale tekst, vond ik 3 geschikte kostuums, in overleg met klant juiste kostuum bepaald, communicatie met klant over in te zetten attributen, overleg over de kosten, doorspreken en finetunen time-schedule, reserveren kostuum en spullen.

Ik ga altijd zo authentiek mogelijk te werk. Research leverde op: De eerste Herlaertelg, Dirck I van Herlaer leefde in de 12e eeuw. De laatste, Dirck IX leefde in de 14e eeuw. De ‘Heeren van Herlaer’ is afgeleid van Kasteel / Klooster / Doveninstituut / Huize Herlaer. Een welbekende naam in Sint-Michielsgestel. De toren wordt al in de 15e eeuw vernoemd. Dirck van Herlaer handelt en spreekt namens zijn mede-Heeren. Om Dirck een officieel tintje te geven hebben we ervoor gekozen om hem een middeleeuws kostuum aan te geven.

In de uitvoeringsfase vielen alle puzzelstukjes op zijn plaats. Transport van de attributen, kostuum gehuurd en opgehaald, tekst zat globaal in mijn hoofd, doorspreken van de avond met de projectleider, inrichten van locatie De Ruwenberg, met audiotechnicus werking van headset doorgesproken. De avond gepresenteerd. Wat was dát leuk zeg! De projectleider, de klant, de notabelen en de gasten waren zeer tevreden. Ik had na afloop een heel voldaan gevoel. En de gasten… die praten nog lang na over deze bijzondere avond. Een avond waarop de woonwijk ‘Heeren van Herlaer’ een persoonlijk en toegankelijk gezicht heeft gekregen.

Ik vind het steeds weer een avontuur om me hierin vast te bijten. Om nu net díe ongebruikelijke spullen te regelen die sfeerbepalend zijn. Doordat ik als onderaannemer enigszins ‘buiten’ de productie sta, denk ik beside-the-box en zie ik sneller dan het licht kansen voor de klant.

Dit draagt bij aan de beleving van het publiek bij het merk: Heeren van Herlaer.

  • Wil je de presentator in een voor jou geloofwaardige achtergrond zien? Dan scout ik een mogelijke locatie en geef de invulling vorm -> ik zorg voor de juiste sfeer.

Mijn ideaal is dat ik spullen gebruik die in het totaalbeeld passen.

Zoektijd wordt bespaard door het efficiënt inzetten van mijn kennis en snelheid.

Bij het regelen van ongebruikelijke spullen houd ik altijd 3 aspecten in de gaten:

  1. visueel; het moet authentiek zijn en in het tijdsbeeld passen
  2. praktisch; het moet transporteerbaar en inzetbaar zijn
  3. haalbaar; op het gebied van ‘praktisch’ en van kosten

Ik was verguld toen de opdrachtgever zei: “jouw kracht ligt in het regelen van de juiste spullen die bijdragen aan de sfeer en beleving van een evenement. Voor veel mensen zijn die spullen ongebruikelijk. Jij weet ze te vinden!” En later: “jij zou bij mensen die af en toe wat organiseren in de telefoon moeten staan, sowieso bij reclamebureau’s en evenementenbureaus.”

In het verlengde van de opdracht vind ik het altijd heel leuk om foto’s / films van het event te gebruiken in social media. Hierdoor schrijf ik over de klant waardoor die op een andere manier nogmaals zichtbaar is. Dit wordt gewaardeerd door de klant en zijn netwerk die mijn berichten delen.

Visual branding = de uitstraling van jouw merk naar jouw publiek in beeld gevat.

Willem maakt merken zichtbaar.

Zoek je sfeerbepalende spullen en/of een setdresser: bel WillemWeetWaar 06-29266422

 

 

Details

  • Client Bouwbedrijf Van der Heijden / LiRe Holding
  • Date 12/19/2016
  • Categories Entertainment