Gecreëerde waarde voor honderden wandelcoaches in afgelopen 10 jaar

Details

 

10 Jaar geleden maakte ik, tijdens een ondernemersnetwerk wandeling in de natuur, kennis met medewandelaar en wandelcoach Corrie Reijngoud. (van Wandelcoaching Nederland www.wandelcoaching.nl

Haar opmerking: ‘ik vind het jammer dat er zo weinig aandacht is voor ons prachtige vak van wandelcoaching’, zette me aan het denken en triggerde mij om door te vragen, om daarmee de vraag helder te krijgen. Ik zag snel een hele mooie kans! 

Dankzij mijn jarenlange ervaring in de marketing & communicatie, wist ik dat als je klanten naar je toe wilt trekken, je dan ‘van de daken moet schreeuwen wat je doet’. Je gaat dit dus communiceren via diverse wegen. Want volgens een marketingregel, moet je eerst 7 maal op diverse manieren ‘voorbij gekomen zijn’, voordat je bij die persoon op de ‘harde schijf’ staat. Zodat als die persoon in ‘de koopmodus’ staat, aan jou / jouw product denkt.

Communicatiemix

Ik vroeg bv wat Corrie zelf deed om haar vak onder de aandacht te brengen. Ze maakte reclame via posters en vertelde er over tegen geïnteresseerden, dus voornamelijk zeer lokaal en offline communicatie. Dat is natuurlijk prima maar het kost veel tijd en levert in verhouding weinig klanten op. Ze was in die tijd nog niet heel erg zichtbaar via social media.

Ik heb haar een aantal kansen aangereikt. Bv. het meer actief worden op social media.  

Samen met Will van Zoggel (wandelcoach en organisator van de netwerkwandeling in 2011), hebben Corrie, Will en ik toen het evenement (wat Corrie had bedacht om aandacht te genereren voor het vak van wandelcoaching) verder vorm en inhoud gegeven. 

Hoofddoel van het evenement is om mensen die geïnteresseerd zijn in wat een wandelcoach voor je kan betekenen, op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met een coach in de buurt. Voornamelijk op mentaal gebied. Een groot voordeel van coachen in de natuur is dat je in beweging bent. Zowel mentaal als fysiek. 

Onze 1e Nationale WandelCoachDag werd gehouden op 8 september 2011. 

De taken werden verdeeld. Na mijn advies op dat gebied, trok ik de social media naar me toe. Ik schreef een communicatieplan, maakte een communicatiemix, een communicatieplanning en begon informatie te verzamelen om berichten te kunnen schrijven.

En we maakten een website die ik voornamelijk op het gebied van ‘bijdragers’ onderhield. Ik creëerde een Facebook-pagina en een Twitter-account voor ons evenement. En volgens de planning postte ik berichten op die mediakanalen. In overleg met de ingeschreven wandelcoaches, plaatste ik ook namens hen berichten. Ik adviseerde en begeleidde de coaches op het gebied van marketing en communicatie.

Onderscheidend vermogen

Ook keek ik mee tijdens het aanscherpen van hun aanbod op de website. Wat ik vaak zie is dat er wordt gedacht en geschreven vanuit het product. Coaches zijn natuurlijk enthousiast over hun eigen product en willen dit graag verkopen. Maar iemand die een oplossing voor een probleem zoekt, kent het product van de wandelcoach (nog) niet. Daar zal hij/zij dus bv via Google niet op zoeken. De kunst is om te denken en te schrijven vanuit de klant. Dus welk probleem los je op? En vooral… wat is je onderscheidend vermogen? Waarom moeten potentiële klanten bij jou zijn? Meestal ligt je onderscheidend vermogen niet in je product, je bent namelijk niet de enige die deze vorm van coaching of coaching op dit thema aanbiedt. Je onderscheidend vermogen ligt vaak in jou als persoon.

Sinds 2011 hebben we via dit evenement, honderden coaches (meer) zichtbaar gemaakt. En dankzij die inzet hebben we geïnteresseerden gelegenheid gegeven om kennis te maken met het vak wandelcoaching. 

Ik ben nu 10 jaar actief bij de organisatie van dit evenement. In 2016 is Corrie Reijngoud gestopt met de organisatie van de NWCD. En Will van Zoggel heeft zijn organisatie stokje in 2019 overgegeven aan wandelcoach Jan Jochems. 

Sinds 2 jaar hebben we de naamgeving veranderd in Natuur- en WandelCoachDag. Deze naam veranderd niets aan de afkorting waarmee we in de social media verschijnen. Er zijn ook coaches die in België een programma aanbieden. Dus het woord Nationale hebben we veranderd in Natuur. Dit dekt veel beter de lading. 

Dit jaar wordt de 10e NWCD gehouden op 9 oktober. Zowel in NL als in België worden er dan programma’s aangeboden om geïnteresseerden kennis te kunnen laten nemen van het vak wandel- en natuurcoaching. Elk seizoen merken we dat er nog steeds of eigenlijk steeds meer behoefte is aan aandacht. 

Vanaf 2011 hebben we elk jaar een Natuur- & WandelCoachDag georganiseerd. En elk jaar blijkt maar weer dat er veel behoefte is aan communicatie op dit gebied. Ook het onderling reflecteren tijdens de workshopdagen wordt erg gewaardeerd. 

Social media

In al die jaren heb ik mijn aandeel op het gebied van social media wel veranderd. In de beginjaren vond ik dat ik elke dag, diverse coaches onder de aandacht moest brengen op social media. Via een app als Hootsuite is dit allemaal makkelijk in te plannen. Het schrijven ging mij makkelijk af. 

Echter, vaak wordt er gezegd: ‘less is more’. Maar elke deelnemende coach verdiend  sociale aandacht. Het is de bulk aan coaches die het werk druk maakt. 

In de afgelopen jaren heb ik ook gemerkt dat de ene coach veel social media aandacht wil. De andere coach vindt de algemene berichten die ik over hem/haar plaats voldoende. Vandaar dat ik bedacht heb om de deelnemende coach te vragen hoe hij/zij kijkt naar de mate van aandacht. En op welke manier hij/zij onder de aandacht wil komen. Samen met die coach bepaal ik dan een strategie die voldoet aan zijn/haar wens en passend in mijn werkschema.

Het zal in de toekomst dus nóg veel meer een samenwerking worden. Het 1-op-1 leveren van maatwerk, past mij het beste. Dus een win-winsituatie. 

Ik ben trots dat we dit evenement al 10 jaar organiseren. En ik kijk met tevredenheid terug op wat we allemaal bereikt hebben. Ik vind het wederom een leuke uitdaging om dit seizoen weer meer dan 100 coaches zichtbaar te maken. 

#avontuur #netwerken #creatief #concept #vormgeven #wandelcoaching #natuurcoaching #marcom #marketing #communicatie #reflectie #voldoening #NWCD

Wil je meer lezen over de Natuur- & WandelCoachDag, kijk dan op onze website via deze link: http://bit.ly/35fBYHh