#hogehoedensessie #vensessie #heisessie
Mijn gast aan tafel dit keer is Sander Regter uit Hilversum. 2 Heren in het wandelpark bij het Leijsenven aan de Platanenlaan in Boxtel.
In 2010 zocht ik voor De Kersouwe hoge hoeden voor de voorstelling Klokkenluider. De hoeden werden door Sander aangeboden op Marktplaats. Ik reisde af naar Hilversum en ik ‘ontmoette’ als het ware mezelf. We hadden meteen een klik.
Deze keer een variatie op het thema #De3Marketeers. Want er is in de wijde omtrek geen 3e ondernemer te vinden. Maar in het gesprek komt ‘die 3e‘ in vele gedaanten voorbij.
Sander is zo’n ondernemer die van te voren nadenkt en een plan maakt. Hij had onderwerpen van gesprek bedacht. En een wens v.w.b. een locatie.
Ondernemersklik
Omdat dit het 10e gesprek zou worden, en Sander en ik een ondernemersklik hebben, was mijn insteek om aan de wensen van Sander tegemoet te komen. Na een locatiescouting, een dag eerder, langs Kasteel Stapelen en het Wandelpark aan de Platanenlaan, was de keuze zo gemaakt.
Ik haal Sander op bij station Boxtel (NS is een van zijn werkgevers) en we rijden samen eerst naar Kasteel Stapelen. Daar vertelde ik over de scène met de zwerver en het konijn. De scène namen we op ten behoeve van de film Sleutjes’ Spook in 2006. Dus eerst even een kleine promotietour door het pittoreske Boxtel. Vervolgens zetten we de tafel en 2 schommelstoelen neer in het Wandelpark.
Het gesprek ging o.a. over online zichtbaarheid, over dat social media vooral sociaal is en dat je vrienden en connecties een toegevoegde waarde hebben. Maar dat niet alle contacten in je netwerk beseffen dat de kracht van social media juist is dat je boodschap via hen een groter bereik kan krijgen. Veel contacten geven op Facebook een duimpje of hartje maar alleen door te antwoorden of te delen, krijgt de boodschap een groter bereik.
Dat grotere bereik heb je nodig om je doel te bereiken. En daar kunnen je vrienden en connecties je dus bij helpen. Maar het blijft lastig om dit goed uit te leggen. Veel mensen gebruiken bv. Facebook voor de vakantiekiekjes, en dat is heel leuk. Maar mijn zakelijke boodschap wil ik graag buiten mijn vriendenclub verspreiden. Via social media dus via mijn vrienden bij hún vrienden! Want dan wordt het zakelijk interessanter.
Waarde creëren voor een ander
Dat is wat we allebei zakelijk gezien ook doen. Zo creëren we dus continu waarde voor de boodschap van de ander. En dit gedrag krijg je terug. Ook wel bekend als actie – reactie. Dit is een soort mond-tot-mondreclame, betrek anderen in je berichtgevingen, ik zoek altijd ‘3-hoekjes’, een term die vele wandelcoaches van de Natuur- en WandelCoachDag zullen herkennen van mij.
Wist je dat er een verschil zit in filmpjes die je voor Facebook of Youtube wilt gebruiken? Hetzelfde geldt voor foto’s voor Facebook of voor Twitter. En weet je dat er een verschil zit tussen hashtags voor Instagram en voor Facebook? En een duimpje van Facebook heeft een andere ‘inhoud’ dan een duimpje op Linkedin. Allemaal info die net zoals de algoritmes die achter elk platform zitten door ons beide begrepen wordt. Ja maar hoe dan? ‘Gewoon’ omdat wij ons daar al jaren mee bezig houden!
Sander maakt bv. filmpjes waarop goed gereageerd wordt. Zo komen die filmpjes regelmatig voorbij op games en videokanalen. Hoe hij dat voor elkaar krijgt? Omdat hij snapt hoe het werkt. En daar maakt hij gebruik van. Deze anekdote inspireert mij dan weer en samen bedenken we nu een nieuw product.
Goed doordacht plan
Onze klik zit namelijk in de combi van het creatieve bedenken en het doorpakken. We zijn allebei heel praktisch en weten zo’n beetje wat er technisch mogelijk is. Dus het bedenken, vormgeven en het aanpakken om het geregeld te krijgen.
Maar het blijft lastig om uitgelegd te krijgen dat de organisatie van bv. een evenement of opzet van een nieuw bedrijf, heel veel tijd kost. Dat het belangrijk is dat je van tevoren een goed doordacht plan maakt. Dat je er eerst over nadenkt vóórdat je er aan begint. Want het is achteraf heel lastig als je zaken moet veranderen. Het opbouwen van een goede naam / een goed imago, kost tijd. En die geïnvesteerde tijd vertegenwoordigt een waarde. En dat een goed imago met bv. een verkeerd ingerichte website of het plaatsen van niet-doordachte berichten heel snel afbrokkelt.
We gaan naar een nieuwe wereld. Wat ga je aan elkaar hebben. Wat kun je voor elkaar doen. Netwerken en je netwerk onderhouden was al heel belangrijk. Maar ook de toegevoegde waarde van je netwerk ‘verzilveren’ wordt steeds interessanter.
Problemen oplossen
Sander geeft ook advies in websites. Social media gebruik je om mensen naar je site te halen. Begin op je website met stellen van vragen waar iemand ‘ja’ op kan zeggen. Dan wordt er namelijk doorgelezen. Lezers voelen zich aangesproken.
Als lezers dan lezen dat jij hun probleem begrijpt, dan krijgen die lezers het gevoel dat jij hun probleem misschien kunt oplossen. Dit is de trust, uit de know-like-trustfactor die je kunt bespoedigen. Dus ‘know’; mensen moeten je eerst leren kennen, als ze je daarna leuk vinden = ‘like’. Als ze vervolgens denken dat jij hun probleem begrijpt en kunt oplossen dan gaan ze je vertrouwen = ‘trust’. Dat proces kan live / fysiek beginnen als je mensen ontmoet / aanspreekt, ook bv. met het doen van je pitch. Maar het vangt zeker ook online aan, op social media. Via social media haal je mensen naar je website waar ze vervolgens meer over je lezen. Daar staan bv. ook projecten die je gedaan hebt, iets over jou zelf en je tarieven.
Zet nooit prijzen op social media want dat schrikt mensen af. Die zullen dan nooit doorklikken naar je website. Want die denken dat het jou alleen te doen is om geld te verdienen. Terwijl zij juist willen dat jij hun probleem goed oplost.
Sfeer en beleving
Leuke anekdote van Sander over klantbehandeling. Sander had een eigen sushiwinkel. Maar hij houdt zelf niet van sushi. Hij was echter wel de topverkoper van de toko. Waarom? Omdat hij oog had voor de klanten. Hij creëerde een sfeer en beleving. Klanten kochten bij hem meer, dan bij andere verkopers. Er waren zelfs een paar klanten ‘verliefd’ op hem. Die kwamen alleen kopen als Sander in de zaak stond.
Die hospitality, dus het ‘oog hebben’ en de klant willen ontzorgen of helpen, spreekt mij enorm aan. Dat gevoel van het creëren van een sfeer en beleving had ik ook bij ClassicPark in Boxtel. Omdat het dreigt te gaan regenen, sluiten deze #hogehoedensessie en besluiten om bij ClassicPark een koffie te gaan drinken. En natuurlijk een rondje door het museum te maken. Altijd leuk. Sander eindigt onze ontmoeting met: ‘bedankt voor een leerzame dag’ en ‘ik ervaarde bij ClassisPark inderdaad die gastvrijheid waar jij het bij het ven over had’. Bedankt Sander voor je tips. Laten we geen 10 jaar voorbij gaan voor onze volgende ontmoeting.
#inspiratie #innovatie #1,5metergarantie #samensterk #outofthecomfortzone #besidethebox #nieuwekansen #alleensamen #marketing
#persoonlijkleiderschap #veranderen #herijken #dekrachtvansocialmedia #socmed #leuk #netwerken #mobielterras #conceptdenkers #doorpakkers
#De3Marketeers #kennisdelen #mooivoorelkaar #heisessie #hetbuitenkantoor #creatievesessie #spiegelen #reflecteren #persoonlijkegroei #verbinden #verwonderen
Wil je ook een inspirerende creatieve sessie, bel me dan op 06-29266422 of mail naar info@cammeleon.nl dan maken we een afspraak.