De brouwers van Brouwerij Sint Servattumus keken raar op toen ze buiten mijn tafel zagen staan. Vandaag is Peter Roozendaal aangeschoven. Oud wethouder van de Gemeente Schijndel.
“Ik ben een nuchtere zakelijk analist, met een financiële achtergrond, helemaal niet creatief”, aldus Peter. Opmerkelijk want ík vind Peter juist wel creatief. “Ik ben een organisator en daar zit ook een grote mate van creativiteit in.” En dat is waar wij een klik hebben.
Ook ‘deze’ Peter ken ik uit de theaterwereld. Zijn vrouw Jeanne had de hoofdrol bij ‘De Granaatweken’, die in november 2019 in ’t Spectrum speelde. Als actief en geïnteresseerd Schijndelaar zie ik hem regelmatig o.a. bij voorstellingen van Theatergroep Wildeman uit Schijndel.
Goede samenwerking
In zijn werkend leven heeft Peter een bijdrage geleverd aan tal van bekende projecten in Schijndel. Hij heeft bv. bijgedragen aan Sociaal Cultureel Centrum ’t Spectrum. Daar was hij projectwethouder van, net als bij diverse scholen, het Gasthuis en De Glazen Boerderij.
Projecten slagen alleen als er sprake is van een goede samenwerking van alle partijen, vindt hij.
Ook is Peter heel actief in de vrijwilligerswereld. Zo heeft hij bv. mede aan het begin gestaan van de organisatie van Paaspop. En Peter vertelde een leuke anekdote over dat de naam van Stichting Anders (van het ‘1 Ander Festival’) is bedacht in Café Anders in Den Bosch.
Mede dankzij de combinatie: sociale zaken en vrijwilligerswerk, vindt Peter de sociaal emotionele waardering voor alle medewerkers die aan een project meewerken, heel belangrijk. Vooral de waardering van vrijwilligers die belangeloos meewerken!
Waarde creëren
Deze filosofie spreekt mij aan want ook ik creëer waarde voor vrijwilligers in de projecten die ik doe. Bij projecten die ik zelf als vrijwilliger gedaan heb, werd ik niet altijd gewaardeerd op een manier die mij voldoening gaf. Toen bedacht ik me, ik ga bij een volgend project die waardering wel uitspreken naar mensen met wie ik samenwerk. Die gedachte inspireerde me om waarde te gaan creëren voor vrijwilligers binnen de projecten.
Een voorbeeld: bij toneel gaat de PR voor de voorstelling heel vaak over de medewerkers die op het podium staan. Maar zonder mensen achter de schermen, is er geen podium. De decorbouwers vinden het weer fijn als de spelers het ‘decorverhaal’ vertellen. Je hebt elkaar dus nodig. Ik houd me o.a. bezig met het in beeld brengen van het ‘gezicht’ achter de schermen. Alle namen van de decorbouwers komen voorbij, en altijd met een portret- en/of actiefoto. Dat doe ik voor Theatergroep Wildeman en voor De Kersouwe in Heeswijk.
Een ander goed voorbeeld daarvan is The Voices of Meierijstad. Dit was een benefietconcert in januari 2019 voor de Schijndelse Stichting Angels for Little Angels. Ik heb op de website een aparte pagina laten maken voor de geschreven waardering voor de vrijwilligers.
Ik heb vervolgens aan Anja vd Zand (Stichtingvoorzitter) gevraagd om een stukje tekst te schrijven over alle vrijwilligers. Met foto en een eigen tekst werden alle vrijwilligers op de website geplaatst. Via social media (Facebook) heb ik toen deze vrijwilligers in beeld gebracht, ten eerste in mijn eigen netwerk.
Sociaal emotionele waardering
In ieders netwerk zit heel veel kennis. Dat vertegenwoordigt een bepaalde waarde. Een sociale waarde.
Aangezien ik voor een aantal klanten de social media verzorg, en daarbij de analyses interpreteer, zie ik het effect wat social media kan hebben. Veel werkers in loondienst gebruiken bv. Facebook om vakantiekiekjes te delen. Hartstikke leuk. Sommige FB-vrienden hebben duizenden vrienden. Iedereen op die media kan een informatiebron zijn voor mensen die iets zoeken. Facebook is net zoals Google een zoekmachine. Facebook is (ook) een sociale zoekmachine.
Aan het eind van ons gesprek komt het boek over De Glazen Boerderij op tafel. Vol trots vertelt Peter over dit project. Dat het o.a. 10 jaar geduurd heeft, dat het veel kruim gekost heeft maar dat het vooral met alle partijen een heel succesvol gezamenlijk project is geworden. Een resultaat waar Schijndel trots op is!
En over de foto’s op de panelen van de boerderij die de boerderijgeschiedenis van Schijndel tonen. Het boek is een autobiografie van een gebouw. Geschreven door Gerard Buenen.
De belangstelling gaat altijd uit naar een paar mensen, o.a. de architect, bestuurders, investeerders en terecht hoor. Maar alle mensen die er grote of kleine bijdragen aan geleverd hebben, worden vaak vergeten. In dit boek worden veel mensen bij naam en toenaam genoemd.
Heb je ook een uitdaging en wil je een andere blik? Of wil je een inspirerende creatieve sessie, bel me dan op 06-29266422 of mail naar info@cammeleon.nl dan maken we een afspraak.
#marketing #inspiratie #1,5metergarantie #nieuwconcept #inontwikkeling #innovatie #outofthecomfortzone #besidethebox #nieuwekansen #alleensamen #samensterk
#persoonlijkleiderschap #veranderen #herijken #dekrachtvansocialmedia #socmed #leuk #netwerken #mobielterras #conceptdenkers
#De3Marketeers #kennisdelen #mooivoorelkaar #heisessie #hetbuitenkantoor #hopsessie #creatievesessie #spiegelen #reflecteren #persoonlijkegroei #verbinden #verwonderen