Visual branding = de uitstraling van jouw merk naar jouw publiek in beeld gevat.
Iedereen is zijn eigen merk.
Een heel mooi voorbeeld van wat visual branding doet in de toneelwereld. Een acteur speelt bijvoorbeeld een dokter. De dokter is het merk. De acteur zorgt voor het karakter, de tekst en lichaamstaal. Met alleen een witte jas zou de acteur ook een laborant kunnen zijn. De stethoscoop om zijn nek maakt van hem een dokter. Ik vind het dan leuk om hem nog een dokterstas in zijn hand te geven. Dit draagt bij aan de beleving van het merk. Het plaatje is dan helemaal compleet. Het publiek ziet een dokter (het merk) lopen.
Voor Max Havelaar (Natuurtheater De Kersouwe augustus 2016) moesten er een aantal acteurs voorzien worden van wapens. Ik vind het steeds weer een avontuur om me hierin vast te bijten. Om nu net díe ongebruikelijke spullen te regelen die sfeerbepalend zijn. Met de sabels werden echte ‘gevechten’ uitgevoerd. Het pistool en het geweer moesten echt schieten. Knalpatronen uit geprepareerd schiettuig dus. Afgaande op het tijdsbeeld waarin het toneelstuk zich afspeelde, ca. 1870, en om een zo authentiek mogelijk beeld neer te zetten vind ik dat je dan ook wapens moet inzetten die in ‘die tijd’ gebruikt werden. Doordat ik als rekwisiteur enigszins ‘buiten’ het toneelstuk sta, kan ik het totaal overzien. Een acteur zou voor zichzelf het eerste het beste geweer hebben geregeld. Mijn ideaal is dat ik hem iets in handen geef dat past in het totaalbeeld.
Na research heb ik de diverse wapens in stijl op elkaar afgestemd. Zoektijd voor acteurs en regisseur wordt bespaard door het efficiënt inzetten van mijn kennis en snelheid. Bij het regelen van rekwisieten en ongebruikelijke spullen houd ik altijd 3 aspecten in de gaten:
Visueel was geen probleem. Praktisch wel. De authentieke geweren schoten tot 1880, 1 maal. En moesten dan opnieuw geladen worden. Erg onhandig voor deze voorstelling. In overleg met regisseur en verhuurder heb ik ervoor gekozen om een geweer van net na 1880 te gebruiken. Zo was het wel haalbaar op praktisch gebied.
Het maakte me trots toen ik van de regisseur te horen kreeg: ‘… met jouw creatieve geest en precisie weet je steeds weer een nieuwe omgeving te creëren waarin je een geloofwaardig totaalbeeld neerzet. De producties die we samen gemaakt hebben waren heel erg verschillend van toneelbeeld en vroegen steeds weer hele andere inzichten.’
Hier is visual branding gebruikt in een openlucht toneelspel. De foto is door mij in scène gezet, speciaal voor communicatie op diverse platforms.
Zoekt u sfeerbepalende spullen en/of een setdresser: bel WillemWeetWaar 06-29266422